سخن روز :
تبدیل سازمان به بزرگترین تراست ملی تجارت محصولات کشاورزی با ورود به عرصه صادرات
1399/11/09

عضو هیات مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران از ورود سازمان به عرصه صادرات و تبدیل به بزرگترین تراست ملی تجارت محصولات کشاورزی، خبر داد

 به گزارش پات، صبح روز جاری جلسه ای با حضور اصغر زاده، عضو هیات مدیره، ربیهاوی رایزن بازرگانی ایران در عراق، رنجبری صادر کننده برتر ایرانی به کشورهای خلیج فارس و دفتر روابط عمومی و امور بین الملل سازمان در سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران برگزار شد.

اصغر زاده در این نشست گفت: تولید سالانه 50000 تن رب گوجه فرنگی ، خرید بالغ بر 72 تن زعفران و حضور فعال سازمان و شبکه تعاونی های روستایی و کشاورزی در عرصه تنظیم بازار محصولات کشاورزی، از جمله بارزترین ویژگی های سازمانی است که گویای توان بالقوه این شبکه برای ورود به بازارهای بین المللی محصولات کشاورزی است. اصغر زاده با اشاره به ظرفیتها و توانمندیهای شبکه تعاونی های روستایی و کشاورزی گفت: در حال حاضر ایران در تولید گوجه فرنگی از کشورهایی مانند ایتالیا، اسپانیا و ترکیه پیشی گرفته است و با این حال ما به منظور بهره مندی بیشتر کشاورزان خرده پا از مزایای صادراتی دسترنج خود ، نیاز داریم تا با تعامل بین سازمانی با سازمان توسعه تجارت، داز دانش، مدیریت و درک عمومی رایزنان اقتصادی جهت شناسایی بازارهای هدف بهره مند شویم.

در ادامه ربیهاوی با ارائه گزارشی از نقشه تجاری بازار محصولات کشاورزی و صنایع غذایی عراق تاکید کرد: تداوم حضور جمهوری اسلامی ایران در بازار عراق مستلزم عامل و یکپارچگی بخش خصوصی و دولتی و به ویژه حمایت بخش دولتی از بخش خصوصی است. رایزن بازرگانی سازمان توسعه تجارت عراق همچنین گفت: بازار عراق همواره متقاضی محصولات خام و فراوری شده محصولات کشاورزی ایران مانند رب گوجه فرنگی ، شیرینی جات و محصولات لبنی می باشد. ولی حفظ این بازار مستلزم پایش دقیق کشورهای رقیب، لحاظ کردن ممنوعیت های صادراتی کشور هدف و تطبیق سازوکارهای صادراتی با این قبیل ممنوعیت ها می باشد. وی با تاکید بر حضور پررنگ شرکت های ایرانی در تاسیس واحدهای مرغداری در کشور عراق اظهار کرد: در حال حاضر کشورهایی مانند اردن و عربستان سعودی مترصد کسب مزیتهای تجاری جهت تسخیر این قیبیل بازارها می باشند و ایران در این خصوص می بایست هموشمندانه عمل کند.

 در پایان این نشست رنجبری مدیر عامل شرکت مدیریت صادرات ایده بازار آسیا ضمن برشمردن پتانسیل بالقوه بازار محصولات کشورهای عربی برای واردات ایرانی تاکید کرد: حمایت از کشاورزان استانهای جنوبی در تطبیق الگوی کشت با نیازهای بازار و بهبود بسته بندی از جمله راهکارهایی است که می تواند در حفظ و بازارهای صادراتی ایران در کشورهای عربی کمک شایانی نماید.

تعداد مشاهده خبر35 بار
تصاویر مرتبط
tempShowtool_dorsaetoolsenews_sample_yazdmain_block2362
Powered by DorsaPortal