دفتر مدیرکل حراست
 
نام ونام خانوادگی: آقای حسن میروکیلی
 
شماره تماس:  
88893986شماره دورنگار:  
88893984آدرس الکترونیکی:  
monitoring@corc.ir 
 
شرح وظایف مدیریت حراست
بسمه تعالی 
مقدمه :      حراست کل کشور با درک بازنگری به دستاوردهای گذشته و بررسی عملکرد چندین ساله حراستها به منظور ایجاد وحدت رویه در حراستها، ارتقاء بهره وری مجموعه حراستها و بالا بردن ضریب امنیتی دستگاه اداری کشور تهیه و شرح وظائف جامع حراستها بعنوان اولویت اول مورد توجه قرارداده است. که بدین منظور پس از بررسی و مطالعه ابعاد موضوع نهایتا" شرح وظایفی که تبیین کننده اهداف ، مأموریتهای کلان و شرح وظایف حراستها    می باشد تنظیم گردید. آئین نامه شرح وظایف حراستها با توجه به ماده واحده قانون مصوب 12/2/68 مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص معاونت پرسنلی حراستها و آئین نامه تنظیم شده از سوی سازمان امور اداری واستخدامی کشور و ابلاغ آن توسط معاون محترم ریاست جمهور و دبیرکل سازمان مزبور طی نامه 1795/س/3 مورخ 22/10/70 به کلیه مسئولان دستگاههای اجرایی در 28 ماده و 8 تبصره تنظیم گردیده و سعی گردیده که ضمن جامعیت داشتن در خصوص تبیین مأموریتهای حراستها قابلیت اجرایی در تمامی محیطها با ویژگیهای هر محیط را دارا باشد.
شرح وظایف حراستها:  شرح وظایف کلی دفاتر حراست در برگیرنده موضوعات ذیل بصورت مشروح می باشد:
1- حفاظت فیزیکی ، اسناد وIT شامل: -         پیش بینی و پیشگیری از تحرکات ضد امنیتی از قبیل تجمع، تحصن،اعتصاب،اغتشاش و تظاهرات.
-         طبقه بندی حفاظتی اماکن و تأسیسات تحت پوشش دستگاه با هماهنگی مراجع ذیربط و حفاظت از آنها و سیستمهای سخت افزاری IT .
-         تهیه طرحهای حفاظتی و صدور دستورالعملهای لازم و نظارت بر اجرای آنها.
-     تهیه دستورالعملهای حفاظتی جهت حفظ و نگهداری اسناد طبقه بندی شده و نظارت بر حسن اجرای آن اعم از اسناد مکتوب،اطلاعات نرم افزاری رایانه.
-         نظارت و کنترل تردد کارکنان و مراجعان به دستگاه ، تأسیسات و اماکن طبقه بندی شده.
-         صدور کارت شناسایی و مجوز تردد و رعایت تدابیر لازم بمنظور پیشگیری از هرگونه سؤ استفاده و جعل.
-         ارائه مشاوره امنیتی و خدمات اطلاعاتی لازم به بالاترین مقام اجرایی دستگاه ذیربط.
2-     حفاظت پرسنلی :-         تعیین مشاغل حساس محیط براساس خط مشی اعلامی مراجع ذیصلاح.
-     بررسی صلاحیت و اعلام نظر جهت انتصاب و تصدی افراد در مشاغل حساس و یا اعزام به خارج از کشور براساس دستورالعمل های اعلامی مراجع ذیصلاح.
-         شناسایی تخلفات عمده ،زمینه ها و مکانیزم انجام آن جهت ارائه به مراجع ذیربط.
-         ارائه مشاوره امنیتی و خدمات اطلاعاتی لازم به بالاترین مقام اجرایی دستگاه ذیربط.
-         ایجاد دبیرخانه و بایگانی محرمانه و دریافت ، ثبت و صدور کلیه نامه های طبقه بندی شده دستگاه ذیربط.
-         تشکیل پرونده حفاظتی مدیران و کارکنان و ایجاد بایگانی محرمانه.
-         کنترل و نظارت به حضور و اشتغال اتباع بیگانه و خارجی در محیط براساس ضوابط اعلامی مراجع ذیصلاح.
-         شناسایی عناصر متعهد و تلاشگر جهت رشد و ابقای آنان در محیط.
3- تجزیه و تحلیل خبر و اطلاع رسانی:
 
 -   کسب و پرورش اطلاعات و اخبار محیط اعم از اخبار سیاسی، اقتصادی،فرهنگی، اجتماعی و انعکاس آنها به مدیریت دستگاه و مراجع ذیصلاح.
نکته: حراستها مجاز به انجام اقدامات اطلاعاتی از قبیل دستگیری،بازجویی،شنود تلفن،تعقیب ومراقبت،ورود پنهان،میکروفن گذاری،و سانسور نامه ها نمی باشند.-         جمع آوری اخبار محیطی از طریق همکاران سازمانی و اداری و ایجاد شبکه جمع آوری و ایجاد ستاد خبری وصندوق پستی.
-         ارائه مشاوره امنیتی و خدمات اطلاعاتی لازم به بالاترین مقام اجرایی دستگاه مربوطه.
-         بررسی نتایج اقدامات دستگاه متبوع جهت ارائه به سلسله مراتب.
-         جمع بندی اخبار و اطلاعات محیط و تهیه بولتن.
-         برگزاری گردهمائیهای نوبه ای ، برنامه های آموزشی در جهت هدایت و ارتقاء کیفی حراستهای تابعه.